Att välja CRM system
När det kommer till att öka försäljningen och kundrelationer är det få verktyg som är bättre än ett CRM system. På marknaden finns en uppsjö av olika att välja mellan. Här kommer lite tips och funderingar kring vilket man bör välja.
Vad är CRM?
Själva förkortningen CRM betyder Customer Relationship Management. Med andra ord är det ett kraftfullt verktyg för att sköta arbetet med att hålla kontakt med kunder och strukturera arbetet för exempelvis säljare. Ett bra CRM system gör det enkelt att bibehålla de nätverk man byggt upp och underlättar allt ifrån att hålla reda på email, till att sköta nyhetsbrevs utskick. Ofta tappar man antingen kunder eller olika relationer på ett onödigt sätt, när det är krångligt att hålla reda på hur ofta kontakten sker och på vilket sätt. Med ett CRM system blir det betydligt enklare att hantera den informationen och det informationsarbetet. Här är några vanliga anledningar till att man bör skaffa ett CRM system:
- Ett företag verkar tappa kunder och har svårt att behålla kunderna när de väl når fram.
- Det är svårt att hantera den datamängd som skapas inom företaget. Kontaktlistor kommer bort, och det känns rörigt.
- Ett företag eller organisation önskar arbeta mer datadrivet i sin verksamhet.
- Det är svårt för medarbetare att få fram information om olika relationer.
Att tänka på då man väljer CRM
Man bör ha en samlad bild över hur många som kommer att behöva använda CRM systemet och på vilket sätt. Detta kommer ligga till grund för hur mycket det kan kosta att köpa in tjänsten. Vissa kommer ta betalt för antalet användare. Därtill tar vissa CRM system betalt per månad medan andra gör det per år. En annan mycket viktig sak är vad CRM systemet går att integrera emot. Vill man på ett smidigt sätt kunna flytta data mellan olika källor är det bra om CRM systemet går att integrera mot redan befintliga system. Slutligen är graden av support viktig, då det kommer behövas en hel del hjälp innan personalen fullt ut kan använda systemet korrekt. Man bör även komma ihåg att det kan bli ett omfattande arbete att föra över befintliga kundlistor eller adresslistor. När man valt system gäller det att ha en genomgång för berörda personer, och låta dem utbilda sig.